Bestsellery
Newsletter
Zapisz się na nasz Newsletter i odbierz informacje o nowościach, promocjach i kuponach rabatowych.
Sposoby na Tadka Niejadka, czyli jak zachęcić dziecko do jedzenia
Sposoby na Tadka Niejadka, czyli jak zachęcić dziecko do jedzenia

 

Twoja pociecha nie chce spróbować żadnej nowej potrawy, grymasi przy każdym posiłku i najchętniej żywiłaby się wyłącznie płatkami z mlekiem, albo naleśnikami? Wiemy, że to  bardzo męcząca sytuacja, na pocieszenie możemy jednak dodać, że taka przypadłość dotyczy całkiem dużej grupy dzieci i nazywa się wybiórczością pokarmową. Podpowiadamy również, jak sobie z nią radzić.

 

Czym jest wybiórczość pokarmowa?

Kiedy dziecko grymasi przy każdym posiłku, je niechętnie i z wyraźnym niezadowoleniem, czas spędzony przy stole staje się udręką nie tylko dla niego, ale również dla nas. Gdy jadalnia zaczyna zmieniać się  w pole bitwy, warto zastanowić się, czy jest to związane z chwilową niechęcią do jedzenia, czy z poważniejszym problemem. Wybiórczość pokarmowa występuje u dużej grupy dzieci, najczęściej w wieku przedszkolnym i może mieć bardzo różnorodne przyczyny.

Jest to utrwalony wzorzec zachowania, polegający na odmawianiu spożywania pokarmów, które nie należą do preferowanej przez dziecko grupy. Zazwyczaj charakteryzuje je również:

  • Opór przez samodzielnym jedzeniem
  • Nadmierne przywiązywanie wagi do wyglądu oraz konsystencji potrawy
  • Wybieranie produktów o konkretnym, najczęściej intensywnym smaku
  • Dławienie się podczas jedzenia, a w niektórych przypadkach nawet zwracanie pokarmu

Przyczyn takiego zachowania może być wiele. Często mają one podłoże behawioralne, bywa jednak, że wiążą się np. z nadwrażliwością jamy ustnej lub nadmiernym wyostrzeniem zmysłów, szczególnie smaku, węchu i wzroku. Zazwyczaj przypadłość ta mija sama, choć wymaga od rodziców wiele cierpliwości i wytrwałości. Jeśli jednak przybiera bardzo zaostrzoną formę, konieczna jest konsultacja z lekarzem. Należy również pamiętać, że wybiórczość pokarmowa nie jest równoznaczna z brakiem apetytu – dzieci nią dotknięte jedzą chętnie i często, ale tylko wtedy, kiedy otrzymują preferowane przez siebie produkty.

 

Jak reagować? Przede wszystkim nie zmuszać!

 Tytułowy Tadek Niejadek to niewątpliwie koszmar każdego rodzica. Długie godziny spędzone w kuchni, żmudne wymyślanie i przygotowywanie nowych potraw oraz jeszcze trudniejsze, zazwyczaj nieudane próby przekonania do nich potomka mogą doprowadzać do frustracji. Ważne jest jednak, aby nie reagować krzykiem i nie zmuszać dziecka do jedzenia, ponieważ przyniesie to odwrotny skutek i spowoduje, że posiłki będą wywoływały u niego negatywne skojarzenia ze złością rodzica. Warto natomiast konstruktywnie zachęcać do poznawania nowych smaków, jednocześnie szanują zdanie dziecka i nie wywierając na nim presji. Słowa  „No zjedz, bo mamusi będzie bardzo przykro”, albo „Jeśli nie będziesz jadł warzyw, to nigdy nie urośniesz i koledzy będą się z ciebie śmiali” nie prowadzą do niczego dobrego.

 

Zachęcaj do jedzenia z głową

Na szczęście są sposoby, które powodują, że znaczna część niejadków otwiera się na nowe smaki. Najczęściej jest to powolny i zachodzący stopniowo proces, jesteśmy jednak pewni, że każdy rodzic doceni nawet mały progres w tej materii. Jak więc mądrze i skutecznie wpływać na wybory żywieniowe dzieci? Oto nasze rady:

  • Pozwól dziecku na samodzielne przygotowywanie posiłków i angażuj do wspólnego gotowania. Dla większości kilkulatków to doskonała zabawa, podczas której chętniej próbują poszczególnych składników. Samodzielnie zrobiona kanapka to powód do dumy i większa szansa na zjedzenie lub chociaż skosztowanie.
  • Daj dziecku wybór – dobrym sposobem jest umożliwienie niejadkowi samodzielnego komponowania posiłku, bez narzucania, z czego powinien się składać. Dla przykładu, podczas śniadania można położyć na stole pieczywo, masło, wędlinę, ser, dżem, miód oraz warzywa np. pomidory i ogórki, a następnie poprosić, by każdy wybrał dla siebie to, na co ma ochotę, z zaznaczeniem, że muszą to być przynajmniej 3 składniki. Poczucie sprawstwa i możliwość decydowania o sobie to dla kilkulatka naprawdę mocne argumenty!
  • Zadbaj o wygląd posiłków. Potrawy, które wyglądają nieestetycznie, nie przekonują nawet nas, dorosłych, a co dopiero dziecka z wybiórczością pokarmową. Dlatego warto poświęcić chwilę na miłe dla oka i ciekawe podanie posiłku. W sieci można znaleźć mnóstwo pomysłów na kolorowe kanapki i inne zdrowe przekąski.

  • Dodawaj nowe składniki do dań akceptowanych przez dziecko. Jeśli lubi naleśniki z serem, spróbuj dodać do nich niewielką ilość cukru waniliowego, albo cynamonu. Gdy zaakceptuje nowy smak, innym razem możesz spróbować polać je musem owocowym lub podać w innej formie, np. na słono. Ważne, żeby działać stopniowo i obserwować reakcje dziecka.
  • Bądź cierpliwy. Akceptuj, kiedy nie chce zjeść niczego spoza kanonu ulubionych produktów i pokazuj swoje zadowolenie z każdej podjętej próby.

Na koniec dodamy jeszcze, że posiłki zawsze lepiej smakują, jeśli są podane na pięknych talerzykach. W naszym sklepie jest ich do wyboru, do koloru – każdy znajdzie coś dla siebie!

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium