Newsletter
Zapisz się na nasz Newsletter i odbierz informacje o nowościach, promocjach i kuponach rabatowych.
Jak naturalnie wzmacniać odporność dziecka? 0
Jak naturalnie wzmacniać odporność dziecka?

Jesień to czas, w którym nasz organizm potrzebuje szczególnego wsparcia. To również okres, w którym na półkach aptek i supermarketów coraz częściej pojawiają się syropy, kolorowe żelki, a nawet lizaki, które mają wzmacniać odporność dzieci. Czy jednak sztuczne suplementy rzeczywiście są dla nich najlepszych rozwiązaniem?

Biorąc pod uwagę, jak wiele cukru, barwników, a niekiedy również wzmacniaczy smaku zawierają, raczej nie. Tym bardziej że niewielka przyswajalność witamin zawartych w suplementach diety została już nie raz potwierdzona naukowo. Co więc jako rodzice możemy zrobić, by nasze dzieci przetrwały jesienną pluchę oraz zimowe mrozy bez częstych infekcji? Przede wszystkim zadbać o to, co znajduje się na ich talerzu!

 

Co jeść jesienią i zimą?

Istnieje wiele składników, które pozytywnie wpływają na nasz organizm, podnosząc jego naturalną odporność. Na dodatek są ogólnodostępne – sporo z nich to produkty sezonowe – i niedrogie. Można je znaleźć w każdym sklepie spożywczym, na bazarku czy u lokalnych sprzedawców. Oto lista najważniejszych z nich:

  • Kiszonki – kapusta, ogórki, buraki – każde z nich zawiera bardzo dużą ilość witaminy C oraz naturalnych probiotyków, które nie tylko pozytywnie wpływają na nasz układ pokarmowy, ale również odporność całego organizmu. Można podawać je dzieciom do obiadu w formie surówki lub jako dodatek do kanapek. Bardzo zdrowe jest również picie zakwasu powstałego w procesie kiszenia.

 

  • Sezonowe warzywa i owoce – są źródłem wielu witamin i minerałów – wybierając te aktualnie rosnące w naszym klimacie, mamy pewność, że nie zostały one ta przetworzone, jak np. owoce tropikalne, które, aby do nas dotrzeć, muszą pokonać daleką, trwającą nawet kilka tygodni drogę. Jesienią najlepiej wybierać jabłka, gruszki, marchewkę, dynię (zarówno miąższ, jak i pestki), pomidory czy śliwki. Doskonałą propozycją są również szpinak oraz jarmuż, posiadające bardzo dużo żelaza. Można podawać je dzieciom w formie przekąski, musu lub np. samodzielnie tłoczonego soku.

 

  • Kasza jaglana – nie bez powodu uważana jest za jedną z najzdrowszych kasz – jest bogata nie tylko w witaminy i składniki mineralne, ale również wolna od glutenu. Można ją podawać również alergikom. Kasza jaglana intensywnie wspiera odporność. Choć mało osób o tym wie, jest nieoceniona, chociażby w walce z katarem. Można ją podawać zarówno w wersji na słodko – np. z owocami lub miodem, jak i na słono.

 

  • Miód – to naturalny antybiotyk, który jest doskonałym orężem w walce z przeziębieniem. Posiada również właściwości rozgrzewające. Można dodawać go do herbaty, zastępując w ten sposób biały cukier, podawać na kanapkach lub jako dodatek do deserów. Należy jednak pamiętać o zachowaniu umiaru, ponieważ zawiera dużo cukrów prostych.

 

Dla wzmocnienia odporności można również sporządzić szybką i bardzo zdrową miksturę, rozpuszczając miód z ciepłą wodą i dodając do niej trochę soku z cytryny. Dla wzmocnienia efektu warto wzbogacić go również o imbir lub kurkumę.

 

  • Owsianka – to szybka i prosta potrawa, która ma właściwości lecznicze i ochronne. Oprócz dużej wartości odżywczej jest nieocenionym źródłem witaminy E oraz witamin z grupy B, magnezu, selenu czy kwasu pantotenowego. Jest naturalnym prebiotykiem, wzmacnia też nasz układ immunologiczny.

 

  • Zdrowe Oleje – w codziennej diecie dzieci nie powinno zabraknąć zdrowych tłuszczów nienasyconych, bogatych w kwasy Omega-3 oraz Omega-6. Można je z naleźć w m.in. orzechach, rybach i olejach tłoczonych na zimno (np. słonecznikowym, lnianym, z czarnuszki czy z pestek winogron).

W okresie jesienno-zimowym  warto uzupełniać ilość nienasyconych kwasów tłuszczowych dostarczanych do organizmu, regularnie spożywając tran. Należy jednak przestrzegać dziennych dawek, dostosowanych do wieku dziecka.

 

  • Imbir – ten niewielki korzeń posiada właściwości antyseptyczne i przeciwzapalne, a do tego skutecznie rozgrzewa organizm. Sprawdzi się jako naturalny lek na ból gardła.

 

  • Cynamon, Kurkuma – te przyprawy posiadają właściwości rozgrzewające, dzięki czemu chronią przed wyziębieniem organizmu. Można dodawać je do herbaty, owsianki lub innych dań.

 

  • Herbaty ziołowe, np. lipową– ma działanie rozgrzewające, pomaga w walce z przeziębieniem. Jesieniom polecane jest również picie naparu z nawłoci.

 

Co jeszcze?

Oprócz tego warto również pamiętać o tym, by wybierać ekologiczną, jak najmniej przetworzoną żywność, zrezygnować z fast foodów, tłuszczy nasyconych i pustych węglowodanów. Im prostsze i bardziej naturalne składniki znajdują się na naszym talerzu, tym lepiej dla naszego organizmu.

Dla zachowania zdrowia w okresie jesienno-zimowym powinniśmy pamiętać o regularnych spacerach na świeżym powietrzu oraz wietrzeniu mieszkania. Aby wzmocnić odporność dzieci, musimy zapewnić im także odpowiednią ilość snu i odpoczynku, a także… czułości i przytulania! Poczucie akcentacji i miłości ma naprawdę duże znaczenie dla prawidłowego działania naszego układu odpornościowego!

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium